jonasdahl.dk © 2008 

 

 

 

 

 

 

 

Debat: Forsinkelsernes bane

Bragt i Jyllands Posten Århus, 28. april 2008

 

Af Jonas Dahl, Folketingsmedlem, Trafikordfører (SF)

DET ER altid rart at kunne glæde folk. Det er de fleste sikkert enige i.

Det bliver bare et problem, når trangen til at glæde går ud over dømmekraften, og man måske kommer til at træde lidt ved siden af.


Knald på banen

I en nyhedsudsendelse på TV 2 Østjylland 10/4 fik vi at vide, at der snart ville komme »knald på Grenaabanen«. Det skyldtes, at Anne Mette Winther Christiansen (V) så godt som lovede, at Grenåbanen vil blive fornyet snart. På trods af denne udmelding kan fornyelsen have noget længere udsigter. I hvert fald hvis man skal tro den øverste ansvarlige, transportminister Carina Christensen, der i et svar til undertegnede vedrørende Grenåbanen fra den 18/2 skrev, at der »ikke er planlagt større sporombygning før 2013.«

Når så Anne Mette Winther Christiansen går ud med følgende udmelding, må man for hende selv, og ikke mindst for den østjyske trafik, håbe, at hun har ret: »Vi kan formodentlig have Odder-Grenåbanen som et pilotprojekt, der kan være banebrydende for vores trafik på mindre banenet.«

SF deler Anne Mette Winther Christiansens synspunkter både vedrørende letbaner og genopretning af skinnerne på Grenåbanen. Men den aftale om genopretning af skinnerne, som SF var med til at indgå i 1999, blev netop kasseret af Venstre, da partiet overtog regeringsansvaret i 2001.

Når man dertil lægger, at den borgerlige regering i det hele taget ikke har gjort særligt meget for den kollektive trafik i Danmark, og i særdeleshed ikke i Østjylland, så efterlader det desværre kun et spinkelt håb om, at der er dækning for Anne Mette Winther Christiansens udtalelser.


Behov for handling

Grenaabanen trænger uden tvivl til en massiv opprioritering, så rejsende og pendlere ikke skal spilde deres tid på et gammelt og slidt banenet. Nye tog, der kan køre fra Odder til Grenaa, ja tak. Efter næsten syv år med borgerlig trafikpolitik er behovet for handling større end nogen sinde.

Trafikministerens forgænger forsikrede flere gange, at en bro over Femern Bælt ikke ville bremse andre anlægsinvesteringer.

Men det lader ærligt talt til, at den borgerlige regerings fokus på den bro skygger for den ene gode trafikpolitiske investering efter den anden.


 

Tilbage til Trafikpolitik

 

Tilbage til 2008