jonasdahl.dk © 2008 

 

 

 

 

 

 

 

Forsvandt den grønne letbane i osen fra Fogh?

Regeringens snævre fokus på metro i København er udtryk for en københavneristisk tilgang til trafikpolitik

Bragt i Århus Stiftstidende, 11. december 2008

 

Af Jonas Dahl, MF og Trafikordfører for Østjylland (SF), Dorthe Laustsen Rådmand i Århus (SF) Mads Nikolajsen Byrådsmedlem i Norddjurs (SF) Kirstine Bille, Byrådsmedlem i Syddjurs (SF) og Sanne Rubinke, Byrådsmedlem i Odder (SF)

TRAFIK: Nu hvor regeringen er blevet grøn, er det på tide igen at slå et slag for nye tiltag til at forbedre den kollektive trafik i Danmark. I SF har vi stadig et stort ønske: etableringen af en let bane i Østjylland. Et ønske, som regeringen ikke har opfyldt med sin investeringsplan. Der er mange fordele ved at få en letbane i Østjylland. Nogle af de mest åbenlyse er, at den kollektive trafik vil blive bedre og mere behagelig, at der vil køre færre biler på vejene, og at det vil give en øget sikkerhed i trafikken for fodgængere og cyklister. For Århus vil det give en sundere by med mindre røg og støj, hvor borgerne kan komme nemmere til og fra arbejde og hurtigt og bekvemt ind til midtbyen. For Odder, Norddjurs og Syddjurs kommune vil letbanens første fase betyde en hurtigere forbindelse til Århus og hovedbanenettet, hvilket giver bedre mulighed for bosætning uden for storbyen.

 

I SF mener vi, at der er overvældende mange gode grunde til at vælge en letbane. Vi mener, at staten bør bidrage økonomisk til at få startet dette projekt, og at det derfor skal med i den endelige investeringsplan.

Let banen er en billig løsning, hvor Århus Kommune allerede har fundet halvdelen af pengene, og den kan komme i gang meget hurtigt, fordi skinnerne til Grenaa og Odder allerede eksisterer.

Der mangler sådan set bare at blive indkøbt nye letbanetog.

 

Vi mener, at regeringens snævre fokus på metro i København er udtryk for en københavneristisk centreret tilgang til trafikpolitikken, som tiden er løbet fra. Derfor er det vigtigt, at der også sættes ind for at løse de trafikale skævheder, der er udenfor hovedstadsområdet.

Disse skæv heder løses ikke kun med motorveje, men også med bedre busforbindelser til og fra den skinnebårne trafik. Vi glæder os over, at regeringen har overtaget SFs trafikudspil med timedrift imellem København - Odense - Århus og Aalborg, for en timedrift imellem de større byer vil give den kollektive trafik et kæmpe løft.

SF har længe prøvet at sætte fokus på de trafikale problemer, der er i Østjylland og i særdeleshed i Århus, hvor letbanen skal starte. Vi mener, at en letbane vil løse en stor del af disse problemer, da den vil blive etableret centralt og med mange stop, der giver en direkte forbindelse til andre trafikale ruter. En moderne sammenhængende letbane i Østjylland skal effektivisere persontransporten ved intelligent at sammenknytte nye og gamle byområder med erhvervs-, fritids- og uddannelsesområder.

 

Ved at etablere en letbane i Østjylland vil biltrafikken få reel konkurrence, uden at samfundet sættes i stå.

Derfor er SF totalt uforstående over for en regering, der taler om miljø og infrastruktur, men forbigår det projekt, der ligger klar og venter i Østjylland. Et projekt der både er grønt og socialt.

Letbanen er ikke en motorvej og ikke en løsning på trafikale problemer i København. Men der er altså trafikale problemer uden for hovedstaden og nej, Jylland har ikke brug for endnu mere motorvej.

SF støtter letbanen, fordi den er svaret på en række af de trafikale udfordringer, vi står overfor i Østjylland.

Derfor mener vi også, at regeringen skal finde pengene til at støtte projektet. 


 

Tilbage til Trafikpolitik

 

Tilbage til 2008