jonasdahl.dk © 2008 

 

 

 

 

 

 


Giv os en reel undersøgelse
Brug den samme model til udregning af trafik på Kattegat som på Femern Bælt.

Bragt i Århus Stiftstidende, 5. september 2008

 

Af Jonas Dahl, Medlem af Folketinget, Medlem af Trafikudvalget (SF)

KATTEGATFORBINDELSE: Muligheden for en fast forbindelse over Kattegat fortjener en seriøs undersøgelse.

En sådan forbindelse vil måske gavne de mange pendlere mellem Jylland og Sjælland og gøre rejser i Danmark lettere for alle borgere. Men vi ved det ikke, derfor er der behov for en undersøgelse.

Efter SF rejste spørgsmålet om en Kattegatbro i Folketinget, satte Transportministeriet i foråret en konsulentvirksomhed til at lave en screening af mulighederne for at anlægge en fast forbindelse over Kattegat.

Konsulentvirksomheden anslog prisen på en sådan forbindelse til at være mindst 100 mia. kr. Flere forskere sætter dog spørgsmålstegn ved resultaterne af denne undersøgelse.

Trafikforsker Per Homann Jespersen mener f. eks., at screeningen anvender nogle diskutable forudsætninger, der gør Kattegatforbindelsen til en dårlig forretning. Screeningen forudsætter et spring i trafikken på kun 15 procent ved åbning af en Kattegatforbindelse, mens tallet ved den kommende Femernbro er sat til 40 procent.

Så hvis man anvendte de samme forudsætninger som for Femernbroen, ville Kattegatforbindelsen i virkeligheden se ud som en langt bedre forretning! Jeg mener derfor ikke, at der er grundlag for at drage endelige konklusioner på nuværende tidspunkt.

Tværtimod mener jeg, at der skal laves en reel undersøgelse af perspektiverne ved en Kattegatforbindelse, der belyser den konkrete trafiksituation. Undersøgelsen bør desuden belyse, hvilke effekter en forbindelse over Kattegat vil have for klima og miljø, hvis den - som nogle kræver - ikke kun skal omfatte togspor, men også en motorvej. Det vil nemlig muligvis føre til et forøget CO2- udslip.

I SF er vi derfor fortalere for, at en eventuel forbindelse kun omfatter en jernbanebro, men vi er villige til at acceptere et forslag, der omfatter både en togforbindelse og en motorvejsbro, hvis der blandt de andre partier er flertal herfor. En fast forbindelse over Kattegat vil dog under alle omstændigheder være med til at skabe langt lettere og hurtigere trafik mellem Nord- og Midtjylland og København. Får vi samtidig en moderniseret jernbanestrækning mellem de to landsdele vil rejsen kunne komme ned på under en time! En så kort rejsetid vil ikke kun være til for de daglige pendlere, men for alle borgere i Danmark.

Men lad os få en reel undersøgelse og i fællesskab finde frem til hvad der op og ned og dermed finde ud af om Kattegatbroen er en mulighed eller ej..

» En fast forbindelse over Kattegat vil dog under alle omstændigheder være med til at skabe langt lettere og hurtigere trafik mellem Nord- og Midtjylland og København.


 

Tilbage til Trafikpolitik

 

Tilbage til 2008